Direct naar artikelinhoud

Amsterdam protesteert, maar Noord-Holland blijft bij windmolenregels

Gemeenten en milieuorganisaties vragen de provincie Noord-Holland de beperkingen voor het plaatsen van windmolens op te heffen.

Windmolens bij Burgervlotbrug, in de gemeente SchagenBeeld anp

Vier gemeenten, bijna twintig energiecoöperaties en drie milieuorganisaties willen dat Noord-Holland stopt met het opleggen van eigen regels voor nieuwe windmolenprojecten. Ze vinden dat de provincie hen in de weg zit. Er liggen tal van plannen klaar, maar Noord-Holland weigert medewerking.

Brief
Gedeputeerde en Provinciale Staten van Noord-Holland krijgen vandaag een brief van Amsterdam, Diemen, Haarlem en Waterland, en van een kleine twintig lokale energiecoöperaties. In die brief wordt het provinciebestuur gevraagd de beperkingen te schrappen. De brief is ook getekend door Greenpeace, Urgenda en Wise.

De Noordhollandse milieugedeputeerde Ralph de Vries (D66) zal de brieven naast zich neerleggen. Hij is niet van plan het provinciale beleid aan te passen.

Afgelopen zaterdag nam het D66-congres een motie aan met dezelfde strekking als de brief van de gemeenten en organisaties. En het congres verzocht de D66-fractie in de Tweede Kamer met de partijfractie in Provinciale Staten te gaan praten over versoepeling.

75 megawatt
Noord-Holland moet volgens afspraken met het rijk ruim 685 megawatt aan wind op land realiseren. Gisteren maakte de provincie bekend dat dit doel op 75 megawatt na al is gehaald.

De provincie ligt al geruime tijd overhoop met gemeenten en coöperaties, omdat er veel windplannen liggen die niet kunnen worden uitgevoerd door de beperkingen die Noord-Holland heeft opgelegd.

Sanering

De provincie stelt eisen aan de opstelling van de molens, wil dat er voor elke nieuwe molen twee oudere worden gesaneerd en hanteert vaste zoekgebieden voor windmolenlocaties. Ook moet de afstand tot omliggende bebouwing minimaal 600 meter zijn. De landelijke norm is 300 meter. Volgens Amsterdam kunnen door dat beleid plannen voor windmolens tot een capaciteit van opgeteld 110 megawatt niet worden uitgevoerd. Volgens de stad is er brede steun van omwonenden voor die projecten.

In de brief aan Noord-Holland schrijven de gemeenten en organisaties dat het niet passend is dat de provincie de opdracht om 685 megawatt te bouwen ziet als een maximum, en niet als een minimum: 'Om klimaatverandering te voorkomen moeten we zo snel mogelijk fossiele brandstoffen vervangen door schone energie. Een maximum stellen aan windenergie en daarbij kansen onbenut te laten is gezien de urgentie van het probleem onverdedigbaar.'