VNG is blij met uitkomst cao-referendum

23-12 2009 | 01:20 | Door: redactie gemeente.nu

Ambtenaren hebben begrip voor het eindbod voor de nieuwe cao. Dit blijkt volgens de VNG uit de lage opkomst van 18% van de ambtenaren tijdens het cao-referendum.

Meld je aan voor de nieuwsbrieven van Gemeente.nu »


Van de 180.000 gemeenteambtenaren brachten zo'n 148.000 geen stem uit.

Voor de VNG is deze lage opkomst geen verrassing en de organisatie concludeert hieruit dat het overgrote merendeel van de gemeenteambtenaren begrip heeft voor het cao-eindbod. Volgens de VNG was het referendum grootscheeps aangekondigd en eenvoudig via internet in te vullen, waardoor ambtenaren waarschijnlijk geen reden zagen hun stem uit te brengen.


Onderhandelingen

De VNG en de bonden onderhandelden maandenlang over een nieuwe cao, maar het overleg liep vast op het loon. De bonden eisten 1,5% structureel meer salaris. De VNG bood alleen een eenmalige uitkering van 1% aan het einde van dit jaar. Volgens de VNG is er geen ruimte voor een hoger loon.

 

Acties

Van de ongeveer 32.000 ambtenaren die wel stemden, is ruim 96,6% tegen het cao-eindbod, zo maakten de vakbonden dinsdag bekend. Begin januari overhandigen de vakbonden de definitieve uitslag van het referendum aan de VNG in de hoop dat gemeenten het eindbod alsnog willen aanpassen. Gebeurt dat niet, dan worden acties voorbereid, aldus de vakbonden.

 

Links:

- VNG/Referendum cao gemeenten bevestigt draagvlak eindbod VNG »
- VNG Dossier Cao»
- ABVAKABO: Cao Gemeenten »

Beoordeel dit artikel
Reageer op dit artikel

Reacties (19)

Rene | 01-01-2010 | 13:46

Ik vind dat het komende conflict volledig aan het gebrek aan onderhandelingskwaliteit van de heren Schirmbeck en Verkerk te wijten is. Wat een slechte onderhandelaars! Deze heren zouden per direct van hun taak ontheven moeten worden.
En wat een argumentatie: wie zwijgt, stemt toe?!? Wat een ontzettende onzin... Als deze stellingname kenmerkend is voor de intellectuele vaardigheden van beide heren (de heer Verkerk heeft overigens een excuus; hij is bokser geweest), dan houd ik mijn hart vast. Niveau primair onderwijs.

Ik heb een klacht over deze reactie »

Rene | 01-01-2010 | 13:46

Ik vind dat het komende conflict volledig aan het gebrek aan onderhandelingskwaliteit van de heren Schirmbeck en Verkerk te wijten is. Wat een slechte onderhandelaars! Deze heren zouden per direct van hun taak ontheven moeten worden.
En wat een argumentatie: wie zwijgt, stemt toe?!? Wat een ontzettende onzin... Als deze stellingname kenmerkend is voor de intellectuele vaardigheden van beide heren (de heer Verkerk heeft overigens een excuus; hij is bokser geweest), dan houd ik mijn hart vast. Niveau primair onderwijs.

Ik heb een klacht over deze reactie »

| 24-12-2009 | 13:58

De opkomst per gemeente voor dit referendum varieerde nogal, doordat (mede dankzij de VNG) niet overal evenveel aandacht hiervoor was.

Echter, na analyse blijkt dat in 29% van de gemeenten de opkomst hoger was dan 30% (in enkele gevallen zelfs boven de 50%). Ook in deze gemeenten was het gemiddelde aantal tegenstemmers 96,6%; exact hetzelfde als de landelijke uitslag..

Met andere woorden: Het draagvlak voor afwijzing van het eindbod blijkt onafhankelijk van de opkomst. Het verhaal van de VNG, en daarmee hun sterkste argument tegen de uitslag van dit referendum, is hiermee dus - naast logisch incorrect - ook feitelijk onjuist gebeleken.

Ik heb een klacht over deze reactie »

Michael van Asten | 24-12-2009 | 09:34

De bonden hebben een prachtige opkomst geraliseerd als je het vergelijkt met bijv de burgemeestersreferendums in bijv Eindhoven en Utrecht.
In beide gevallen was dat rond de 10%.
Het referendum van de bonden is dus wel degelijk aansprekend te noemen.
Dit willen negeren door de VNG is onterecht.

Ik heb een klacht over deze reactie »

Jaap | 24-12-2009 | 08:41

Tja, geen wonder dat de VNG deze conclusie trekt. Als het overgrote deel van de gemeenteambtenaren het niet eens zijn met het eindbod, dan hadden ze inderdaad maar tegen moeten stemmen met dit referendum. Door de slappe houding van het niet reageren, roep je dit soort conclusies over jezelf af. Stom om niet effe de moeite te nemen om het digitale formulier in te vullen en je tegen geluid te laten horen. Aan deze passieve houding van blijkbaar de meeste Nederlanders gaat ons hele land kapot! Wie niet heeft gereageerd, moet nu ook niet zeuren wanneer het eindbod definitief wordt. Had je maar effe in actie moeten komen!

Ik heb een klacht over deze reactie »

Erwin | 23-12-2009 | 17:19

Blijkbaar denkt de VNG als 4% van iedereen die heeft gestemd voor stemt, dat alle mensen die niet hebben gestemd ook voor zijn.
Ja dat is logisch, of toch niet?

Oja, ik heb niet gestemd, maar ben voor behoud van koopkracht en tegen het eindbod van de VNG

Ik heb een klacht over deze reactie »

simon | 23-12-2009 | 15:43

Duidelijk gevolg van de crisis dat men voorstelt te bevriezen. Ik ben voor behoud van werkgelegenheid en dat blijkt bij ons niet eens zo gemakkelijk...

Ik heb een klacht over deze reactie »

Dirk van Vliet | 23-12-2009 | 13:45

Deze uiterst domme uitspraak is gedaan door Bas Verkerk, voorzitter van de werkgeversdelegatie van de VNG (tevens VVD Burgemeester in Delft).
Tijdens zijn studie was de heer Verkerk studentenbokskampioen van de Noordelijke Provincies las ik op Wikipidia. Het wordt tijd dat hij zijn bokshandschoenen maar weer eens uit het vet haalt met dit soort opmerkingen, vrees ik.

Nóg een advies aan de heer Verkerk: als de (té lange) lijst van bijbaantjes u het hoofd zó op hol brengt, is het wellicht tijd daar eens goed de schaar in te zetten...

Ik heb een klacht over deze reactie »

Wim Hoogerbrugge Jr. | 23-12-2009 | 13:39

De VNG Kan in eerste instantie niet rekenen. Want 1/5 van de ambtenaren heeft gestemd, dat is volgens mij een representief hoeveelheid. Dat is 20%, daarvan heeft 96,6% Nee gestemt. U hoort het goed VNG Nee!!! Mijn vraag is dan, zegt dit genoeg of niet. Ook hebben 5% niet-leden gestemt. Deze steun kwam uit een onverwachte hoek, maar is toch ook representatief te noemen en welkom. Want het eindbod van de VNG is geen bod. Ook al zouden de ambtenaren er 11/2% bij krijgen lopen ze nog 1% achter op de feitenlijkheden. Dus zeur is niet zo VNG, wat willen jullie nu dat al die ambteneren die heel hard nodig zijn de eigen laten afslachten? Ik dacht het toch niet. En die 1% eenmalig mag je van part schenken aan Afrika. Wim Rotterdam

Ik heb een klacht over deze reactie »

Huibert | 23-12-2009 | 13:38

Wat een kletspraat van de VNG!

Maar het is de bonden ook niet gelukt om het referendum te laten leven onder de ambtenaren.... Jammer.

Dan maar met 180.000 gemeenteambtenaren naar het Binnenhof!

Ik heb een klacht over deze reactie »

De Turk | 23-12-2009 | 13:29

Ik heb in mijn dorp in Turkije refendum gehouden dat "Nederland grondgebied van Turkije is" Er waren geen reacties hierover in Nederland. Dus hieruit concludeer ik dat Nederlanders begrip hebben voor de stelling...

VNG houd mensen en zichzelf voor de gek. VNG weg ermee, opheffen die boel.

Ik heb een klacht over deze reactie »

maurice | 23-12-2009 | 13:07

De VNG doet aan doelredenering. Er wordt een verband gelegd tussen de lage opkomst en de inhoudelijke vraagstelling. Dit is niet onderzocht en zeker niet valide. Maar goed, de VNG is er duidelijk voor de werkgever en dus betrekt men de stellingen weer eens. Dit gaat wel volledig over de rug van de ambtenaar en als we straks bij de aanstaande krapte op de arbeidsmarkt weer eens een negatief beeld hebben gevreëerd van werken bij de overheid dan zal er dan wel weer gerepareerd worden. Alleen repareren kost altijd meer dan preventief te werk gaan.
KORTZICHTIG en dus eenDIKKE ONVOLDOENDE VOOR DE VNG.

Ik heb een klacht over deze reactie »

Luc | 23-12-2009 | 13:05

VNG? Ik dacht dat deze organisatie er voor was om zorg te dragen dfat de overheid om op een goede wijze de burgers bedient en daarbij de ambtenaren te ondersteunen? Jammer dat het daarbij de een groot aantal burgers (want ambtenaren zijn ook burgers) over het hoofd ziet, maar juist die burgers met deze stelling demotiveert en niet serieus wenst te nemen. De ambtenaren, al zo vaak teleurgesteld, die nog wel de moeite nemen om te stemmen geven wat mij betreft toch wel een heel duidelijk signaal af.

Ik heb een klacht over deze reactie »

René | 23-12-2009 | 13:00

Nu meneer Verkerk zo snel een zo simpele conclusie trekt, begrijp ik hem beter als hij vindt dat de ambtenaren het best met 0 procenrt kunnen doen. Daarmee blijft het eindbod van de VNG nog even slecht als dat het was...

Ik heb een klacht over deze reactie »

Jacques | 23-12-2009 | 12:47

Heb ik wat gemist? Een referendum over de CAO? Daar hebben ze goed ruchtbaarheid aan gegeven. Niemand in mijn omgeving weet hier wat van. Wie zwijgt stemt toe zal het adagium van de VNG zijn. Volgens mij zijn de mensen van de gemeenten het ondertussen zat om te reageren. Er komt steeds meer werk richting gemeenten, minder geld om het werk te doen en vanzelfsprekend beloon je die mensen dan ook minder. We modderen wel door, ook zonder steun en waardering van de VNG. Fijne feestdagen iedereen!

Ik heb een klacht over deze reactie »

Maurice | 23-12-2009 | 12:46

Ik denk dat dit referendum te voorbarig is om de conclusie te trekken, dat het nieuwe bod gedragen wordt door de werknemers bij de gemeente.

96,6% tegen is een enorm percentage en doet naar mijn inzien ook het niet of nauwelijks reageren te niet.

Ik denk meer, dat het communicatieproces beter had kunnen lopen

Ik heb een klacht over deze reactie »

Peter | 23-12-2009 | 12:42

Feit is dat je mensen pas hoort als ze het ergens niet mee eens zijn. Dus hoe representatief deze uitslag is kan je je afvragen.

Ik heb een klacht over deze reactie »

Johan | 23-12-2009 | 12:42

Op een dood paard wed ik nu eenmaal niet!
Makkelijk, en typisch van VNG om er weer zo'n lekkere conclusie aan te verbinden! Ja men denkt echt na daar bij dat clubje.

Ik heb een klacht over deze reactie »

Jan | 23-12-2009 | 12:32

Makkelijk. Men heeft niet gereageerd, dus men s het er mee eens. Moet ik toch maar eens gaan proberen in mijn eigen werk. Ik ben bang dat ik dan snel afscheid moet gaan nemen van mijn collega's.

Ik heb een klacht over deze reactie »
Reageer op dit artikel