De VNG heeft haar leden opgeroepen de hulpactie van het Rode Kruis te steunen. De vereniging zegt met ontzetting kennis te hebben genomen van de verwoestingen die de orkaan Irma heeft aangericht op Sint-Maarten, Sint Eustatius en Saba.

De Utrechtse burgemeester en VNG-voorzitter Jan van Zanen: “Het is afschuwelijk om de ravage te zien die is aangericht. Iedereen kent wel iemand die daar woont of gewerkt heeft. We zullen onze leden Saba en Sint-Eustatius en natuurlijk het eiland Sint-Maarten helpen en steunen de oproep die de minister-president heeft gedaan om te doneren.”

Samen met het ministerie van BZK wordt verder gekeken op welke manier Nederlandse gemeenten kunnen bijdragen aan het herstel van de schade en verlichting van het menselijk leed op de Caribische eilanden.

OCAN
Ook OCaN, de Antilliaanse belangenbehartiger in Nederland, wil een hulpactie starten samen met de gemeente Amsterdam. Dat maakt OCaN-voorzitter John Leerdam bekend. Een concreet plan voor de geplande hulpactie ligt er nog niet. Wel heeft OCaN al contact gehad met ambtenaren van de gemeente Amsterdam en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, zegt Leerdam. OCan wil de actie heel graag coördineren met die partijen. “Dit is niet iets van hun of wij, maar van ons koninkrijk”, aldus Leerdam.

Giro 5125
Het Rode Kruis heeft woensdag giro 5125 geopend voor hulpverlening aan de getroffen Caribische eilanden. Premier Mark Rutte heeft donderdag tijdens een live persconferentie Nederland opgeroepen om geld te doneren.