De beruchte probleemcamping Fort Oranje in Rijsbergen wordt wederom het onderwerp voor een documentaire. Nadat SBS6 vorig jaar een veelbesproken docusoap maakte over de camping zijn nu de gemeente Zundert en de veiligheidsregio opdrachtgever voor een film.

Fort Oranje staat door de SBS6-serie volop in de schijnwerpers. De gemeente is niet blij met het eenzijdige beeld dat is geschetst in de docusoap en bovendien hebben de kwetsbare campingbewoners die meewerkten ook de impact onderschat. Een woordvoerster onthulde woensdag dat de gemeente daarom heeft geweigerd mee te werken aan een vervolgserie.

De gemeente Zundert nam eind juni het beheer van de camping over nadat eigenaar Cees Engel de sluiting had aangekondigd. Zundert wil de camping saneren omdat er veel criminaliteit is, veel van de bewoners in een erbarmelijke situatie leven en de honderden caravans in slechte staat zijn.

Voor andere gemeenten
De gemeente benadrukt dat de documentaire die wordt gemaakt vooralsnog niet is gericht op het grote publiek. De film is vooral bedoeld om de ontruiming vast te leggen en voor gebruik door gemeenten die in de toekomst met vergelijkbare situaties te maken krijgen. ,,Er wordt over onze schouders meegekeken”, aldus de woordvoerster.

Voormalig NOS-correspondent Margriet Brandsma is ingehuurd om de documentaire te maken. Brandsma maakte eerder in opdracht van de gemeente Moerdijk een film over het dorp Moerdijk dat dreigde te verdwijnen als gevolg van oprukkende industrie.