Gemeenten
De stijging van het aantal verhuizingen betreft vooral verhuizingen tussen gemeenten. Dat aantal is, ook in de hele vorige eeuw, niet eerder zo hoog geweest, ook als het aantal verhuizingen van recente gevestigde Syrische asielzoekers in mindering zou worden gebracht.

Studenten langer thuis
Jong volwassenen (17 tot 20 jaar) verhuizen minder vergeleken met mensen uit andere leeftijdscategorieën. Het aantal verhuizende jongvolwassenen daalde zelfs vanaf 2013 met 16.000 naar 181.000 in 2016. De oorzaak hiervoor zou het in 2014 ingevoerde studiefinancieringsstelsel voor nieuwe studenten kunnen zijn. Daarin werd de gift vervangen door een lening, wat tot gevolg had dat meer jongeren thuis zijn blijven wonen tijdens hun studie.