Het is gemeente Rotterdam gelukt om in 3,5 jaar tijd 12 duizend Rotterdammers uit de bijstand te begeleiden naar een betaalde baan. Dat is een half jaar sneller dan het doel van vier jaar dat de stad zich in 2014 had gesteld.

Ondanks het behalen van de doelstelling stijgt het aantal bijstandsgerechtigden in Rotterdam in absolute aantallen nog wel, maar minder snel dan het landelijk gemiddelde, meldt de Telegraaf. Het afgelopen jaar steeg het aantal met 0,6 procent tot in totaal ruim 38 duizend mensen.

Externe oorzaken
Volgens de gemeente komt de stijging door externe oorzaken, zoals migratie, verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd en veranderde regels voor mensen met een Wajong-uitkering die nu in de bijstand komen. Ook ziet Rotterdam dat statushouders met een bijstandsuitkering naar grote steden trekken.