Gemeente Rotterdam plaatst op de trottoirs op een aantal plekken in de stad obstakels om aanslagen met voertuigen te voorkomen. Ook neemt ze het plaatsen van obstakels de komende jaren mee bij de herinrichting van diverse gebieden in de stad.

In plaats van straten afsluiten moeten hindernissen op voetpaden het inrijden op groepen mensen tegengaan, zoals dat is gebeurd tijdens aanslagen in Londen, Berlijn en Barcelona, meldt Trouw.

Herinrichting
Het Rotterdamse college zegt binnen afzienbare tijd te beginnen met het realiseren van de hindernissen in de Witte de Withstraat en de Meent. Wat voor barrières er komen, is nog niet duidelijk. De komende periode wordt onderzocht of in andere straten dezelfde maatregelen nodig zijn. In toekomstige herinrichtingsplannen van straten worden dergelijke barrières direct meegenomen, bijvoorbeeld bij de herinrichting van de Coolsingel.

B en W van Rotterdam benadrukken dat er geen specifieke dreiging bestaat, maar dat de maatregelen ,,passen binnen het huidige dreigingsniveau”. De gemeente kiest ervoor om de maatregelen wel expliciet bekend te maken bij bewoners en via de media, zegt een woordvoerder. “Dat past bij de manier waarop wij met de Rotterdammers communiceren.”

Andere gemeenten
Het Franse vastgoedconcern Klépierre nam zelf recent al fysieke maatregelen tegen het inrijden bij de Rotterdamse Markthal en Alexandrium. Klépierre plaatste ook betonblokken voor winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Gemeente Utrecht zelf neemt nog geen fysieke maatregelen om bezoekers van de binnenstad te beschermen. Ook andere gemeenten lijken dat voorlopig nog niet van plan, of zij brengen hierover niets naar buiten.

.