Gemeente Utrecht heeft de Elektronweg in de wijk Leidsche Rijn en Boteyken in De Meern aangewezen als nieuwe mogelijke locaties voor de tippelzone. De ‘Baan’ aan de Europalaan in Kanaleneiland gaat na dertig jaar dicht vanwege de realisering van een nieuwe stadswijk.

De twee nieuwe mogelijke plekken zijn aangewezen na uitgebreid onderzoek. Volgens Victor Everhardt die als wethouder over de tippelzone gaat, geeft straatprostitutie hier de minste overlast.

Veiligheid
Terwijl in andere steden tippelzones verdwijnen of een uitsterfbeleid geldt, wil Utrecht de straatprostitutie toch in stand houden. De nieuwe tippelzone komt op ruime afstand van woningen en scholen en is goed bereikbaar. Er worden voorzieningen aangelegd, zoals afwerkplekken en een huiskamer waar hulpverleners aandacht hebben voor de gezondheid van de vrouwen. De gemeente kan op beide mogelijke locaties de zone goed in de gaten houden. Dat is belangrijk voor de veiligheid van de werkers, de klanten en de omgeving.

Eind dit jaar volgt een definitief besluit over de uiteindelijke locatie. Later deze maand mogen buurtbewoners en bedrijven hun mening geven.

(Bron; ANP)