Op drie stembureaus in de gemeente Vlissingen werden woensdag tientallen stembiljetten aangetroffen die voor de provincie Zuid-Holland waren bestemd. Het ging om biljetten voor de verkiezingen voor Provinciale Staten. In de stembussen in Vlissingen zijn geen stembiljetten terechtgekomen die eigenlijk bestemd waren voor Zuid-Holland. Dat meldt de gemeente na het tellen van alle stemmen die zijn uitgebracht voor Provinciale Staten en Waterschap Scheldestromen. De Kiesraad had laten weten dat stemmen die op verkeerde biljetten werden ingevuld ongeldig zouden zijn.

Ongeldig

Vroege stemmers konden in de ochtend hun stem niet uitbrengen bij enkele stembureaus in Amsterdam-Zuid. De stemlokalen hadden de lijst niet gekregen waarop stempassen stonden die ongeldig waren verklaard. Dit voorkomt dat een kiesgerechtigde twee keer kan stemmen. Dit register van ongeldig verklaarde stempassen moet op de dag van stemming in alle stembureaus beschikbaar zijn en op tafel liggen. Rond 08.30 uur was het probleem in Amsterdam-Zuid opgelost.

Brand

In Alkmaar kunnen mensen niet stemmen aan de Biesboschstraat in de wijk Oudorp. Het stembureau is gesloten wegens een brand die woensdagochtend woedde in het appartementencomplex waarin het bureau zich bevindt. De brandweer had het vuur snel onder controle. Voor de kiezers heeft het weinig gevolgen. Ze kunnen stemmen in drie nabijgelegen stembureaus.

Kiezers in Houten konden zeker een uur niet stemmen in wooncomplex De Loericker Stee. De stemhokjes waren in een te kleine ruimte geplaatst en stonden voor een nooduitgang. Op last van de brandweer zijn de hokjes verplaatst naar een ander gedeelte van het wooncomplex.