Burgemeester Jan van Zanen van Utrecht is trots op het verloop van de huldiging van de Oranje Leeuwinnen. ,,Het was een enorme operatie, maar prachtig voor Utrecht”, stelde hij na de ceremonie in Park Lepelenburg, waar zo’n 12.000 mensen bij aanwezig waren. Langs het water en in de stad stonden nog eens 10.000 tot 12.000 fans.

De burgemeester sprak van een geslaagde dag. ,,Vanmiddag ben ik gebeld door Eberhard van der Laan. Hij wenste ons heel veel succes. Dat vond ik heel erg bijzonder.” De ernstig zieke burgemeester van Amsterdam is een vriend van Van Zanen.

De huldiging verliep volgens Van Zanen zonder noemenswaardige incidenten. Een bezoeker kreeg een epileptische aanval. De kritiek dat er te weinig waterpunten zouden zijn, wijst hij van de hand. ,,Er waren vijf watertaps.”

Voor de burgemeester die ook de openingswedstrijd en de match tegen Polen mocht huisvesten, kan het reces nu beginnen. ,,Ik ben blij dat Utrecht gaststad mocht zijn.”